Dina kontaktuppgifter ändrar du enklast genom att logga in på Mina sidor på webben. På dator når du sidan ”Min profil” där du kan ändra mejladress, telefonnummer och postadress genom att klicka på ditt namn högst upp till vänster i menyn ➡ Kunduppgifter.
I mobilt läge klickar du på gubben näst längst till höger nere i sidfotsnavigeringen.
Du kan också ändra dina kontaktuppgifter i vår app under Min profil ➡ Kontouppgifter.
Frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
App
Börja med att logga ut eller tvångsavsluta appen, därefter prova logga in igen. Om du fortsatt har problem kan du gå in i appen under Genvägar och ”E-tjänster” och skicka in en felanmälan. Om du inte kommer åt sidan kan du skicka in ett ärende till vår kundservice via vår hemsida.
Tänk på att gärna skicka med ett skärmklipp på problemet eller felmeddelandet till oss, det underlättar vid eventuell felsökning.
I dagsläget är vår app anpassad för privatkunder, företagskunder kan istället använda Mina sidor på webben. Där kan ni bland annat se era fakturor, avtal och energianvändning.
Vi ställer frågorna för att vi ska kunna göra rätt typ av prognoser för dig när du loggar in.
Vi baserar mycket av prognoserna gällande din förbrukning och kostnad på dina inställningar och frågorna om dig och ditt hushåll är därför en viktig del av detta. Datan är självklart anonymiserad och behövs som sagt endast för att våra prognoser ska bli så bra som möjligt.
Du loggar enkelt in med BankID antingen från den enhet du laddat ner appen på eller en annan enhet. I dagsläget kan du inte logga in med ditt kundnummer och lösenord.
- Gå till Min profil i appen.
- Under Notifikationer kan du sätta på/stänga av dina notiser.
För att alla adresser ska synas måste du själv stå på avtalen, om det är någon annan som står på exempelvis sommarhuset kan funktionen familjedelning användas.
Om du har flera adresser syns dessa i en drop-down högst upp till vänster i hemvyn, där kan du välja vilken adress som du vill titta på. Det går även att välja adress via drop-down menyn från flera vyer i appen.
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta ossKontrollera dina inställningar i mobilen om text skrivs utanför och all information inte syns för dig. Det kan vara så att du har valt större textstorlek eller inzoomning i din mobil. Detta ändrar du i mobilens inställningar.
Genom funktionen familjedelning kan du enkelt lägga till familjemedlemmar för ditt användarkonto i appen.
- Gå till ”Min profil” i appen.
- Välj ”Kontouppgifter” och ”Lägg till familjemedlem”.
- Ange efterfrågade uppgifter och bjud in.
- Den du bjuder in får ett mejl och kan därefter ladda ner appen och logga in med BankID och se samma uppgifter som du.
För att få 100 % behöver alla frågorna besvaras om ditt hushåll. Om du exempelvis inte har någon bil behöver du ange ”Har ej bil”.
För att få 100 % så måste du fylla i din mejl samt telefonnummer, det gör via “Kontouppgifter” under “Min profil”.
I dagsläget kan du inte välja hur datumet ska visas i appen däremot påverkas datumformatet av telefonens språkval. Om du har din mobil inställd på engelska kommer datum i appen visas enligt engelska ”regler”.
Om du inte har valt språk och appen är på engelska per automatik behöver du kontrollera vilket språk din mobil är inställd på.
Språket ändrar du i mobilens inställningar.
Börja med att kontrollera om Google Play är inställt på ett av de nordiska länderna.
Här kan du läsa hur du ändrar land.
För att logga in i appen behöver du vara kunden som står på avtalet. Om avtalet står på en annan person be istället den som står på avtalet logga in och ”familjedela” som inloggad i appen. Därefter kan du logga in med BankID.
Du byter enkelt hastighet på ditt bredband via Gävle Energis Mina Sidor eller app. Välj önskad hastighet och signera med BankID. Ditt hastighetsbyte sker inom 15 minuter.
Gå direkt till ”Byt hastighet” på Mina sidor via den här länken, du loggar först in med BankID.
I appen – logga in och gå till Genvägar via startsidan, svajpa till genvägen ”Byt hastighet”.
Byt hastighet härGävle Energi har en utmärkt app där du kan se dina fakturor och avtal från GavleNet, men GavleNet har ingen egen app.
Ska du byta bostad?
Om du ska flytta mellan två bostäder kan du enkelt flytta med dina avtal genom att skicka in en flyttanmälan på Mina sidor. Genom att fylla i din nya adress visar vi direkt om vi kan fortsätta leverera bredband och/eller tv till nya adressen.
Gå till flyttanmälan på Mina sidor och logga in med BankID, därefter hamnar du direkt in i flyttanmälan.
Ska du lägga till en adress?
Om du inte är kund sedan tidigare eller är kund och vill lägga till en ny adress, exempelvis fritidshus eller en ytterligare bostad, behöver du teckna nya avtal.
Teckna avtal här
Ska du säga upp?
Om du ska flytta ut, utan att ta med dina befintliga avtal, behöver du göra en uppsägning hos vår kundservice. Kanske säljer du fritidshuset, flyttar sambo, eller till en adress dit vi inte kan leverera några tjänster från GavleNet.
Kontakta kundservice för att säga upp
Betalsätt
Du kan swisha din betalning till oss om du har vårt betalsätt webbfaktura.
Läs mer härNej. I dagsläget kan du inte få din faktura via kivra.
Däremot finns alltid möjligheten att få se din faktura digitalt, via webbfaktura, e-faktura eller via mina sidor. Du kan enkelt ändra betalsätt på Mina sidor eller direkt på vår webb.
I dagsläget går det inte att schemalägga eller tidsinställa betalningar via Swish i vår webbfaktura. Det innebär att betalningen genomförs direkt när du signerar med Mobilt BankID.
Läs mer hur webbfakturan fungerar härHar du funderingar kring hur vår webbfaktura fungerar?
Här hittar du en fakturaguideJa, men det blir inte exakt den 20:e beroende på om det är en helgdag. Förfallodagen läggs alltid på en helgfri vardag. Tänk på att det endast blir 10 dagar mellan fakturadag (när fakturan skickas) och fakturans förfallodag.
Om du vill ändra datum för din autogirodragning kontakta kundservice.
När vi har mottagit din autogiroanmälan skickar vi ett SMS till dig som bekräftar detta. När vi sedan har behandlat och aktiverat ditt autogiro får du ett till SMS som bekräftar att det är aktiverat.
Du kan också se om ditt autogiro är aktiverat genom att titta på din faktura. Fakturan saknar då inbetalningskort och texten ”AUTOGIRO: Fakturabeloppet kommer att dras från ert konto på förfallodagen” finns med.
Med autogiro drar vi fakturabeloppet på förfallodagen, om det inte finns pengar på kontot på förfallodagen försöker vi att dra pengarna i tre dagar efter förfallodag.
Om det inte finns pengar på kontot under alla försök, så ska du betala fakturan manuellt via din bank. Du hittar enkelt dina fakturor på Mina sidor och du anger fakturanumret som OCR-nummer.
Om du ska byta bank behöver du kontakta din nya bank för att få hjälp med ändringen av ditt autogiro.
Om du ska byta kontonummer för ett befintligt autogiro behöver du kontakta din bank för att få hjälp med ändringen.
Kontakta i första hand din nya bank för att få hjälp. Om det inte är möjligt hos din nya bank, kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Nej, du kan däremot se dina fakturor på Mina Sidor.
Ja, det går bra. Du får en e-faktura till din internetbank men pengarna dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller direkt på webben.
Byt betalsättMejlfakturan ser likadan ut som pappersfakturan men kommer som en bifogad PDF i ett mejl. Den kommer fram snabbare än pappersfakturan och sparas även på Mina sidor. Byt till mejlfaktura på Mina sidor eller direkt på vår webb.
Byt fakturasättMed e-faktura får du fakturan direkt via din internetbank och kan kontrollera och godkänna den innan pengarna dras från ditt bankkonto. Byt till e-faktura på Mina sidor eller direkt på vår webb.
Du kan välja mellan autogiro, e-faktura, mejlfaktura och pappersfaktura. Du kan enkelt ändra betalsätt direkt på vår webb.
Byt betalsättJa, det går bra. Kom ihåg att fakturorna även går att se på Mina Sidor eller i vår app. Du kan enkelt ändra betalsätt på Mina sidor eller direkt på vår webb.
Byt fakturasättMed autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Beloppet dras på förfallodagen som brukar infalla den sista helgfria vardagen varje månad. Fakturorna kan du enkelt se på Mina sidor och i vår app. Byt till autogiro på Mina sidor eller direkt på vår webb.
Byt fakturasättBredband
Du kan enkelt testa själv om din router är redo. Gör det på www.test-ipv6.se eller www.bredbandskollen.se.
Om du inte får något testresultat på IPv6 kan det vara så att du behöver uppgradera mjukvaran och aktivera IPv6 i din router eller att din router är så gammal att den helt saknar stöd för IPv6.
Kom ihåg att vår kundsupport, 0771-775 775, kan hjälpa dig med nästan allt.
Ja, sedan 2002 har vi i GavleNet haft IPv6 i vårt nät.
Den 25 november 2019 tog IP-adresserna i Europa slut, men bara i nät som kör den gamla versionen av internet, IPv4 (Internet Protocol version 4). Som kund hos GavleNet kan du sitta lugnt i båten, du surfar redan med den nyaste versionen.
Det finns totalt cirka 4,3 miljarder IP-adresser i version 4. Rätt mycket kan man tycka, men inte tillräckligt. Version 6 har nästan 340,3 sextiljoner IP-adresser, vilket krävs när allt fler enheter kopplas upp mot nätet.
För dig som kund innebär den nya versionens internet att du får en snabbare upplevelse och tillgång till mer innehåll än tidigare.
Alla enheter som är anslutna till internet har en unik IP-adress. Adressen gör att enheterna i ett nätverk kan hitta och kommunicera med varandra. Hos oss har alla privatpersoner och företag unika IP-adresser som gör att de kan kommunicera med alla som är anslutna till internet.
Läs mer härInternet Protocol är ett kommunikationsprotokoll som används för att enheter ska kunna kommunicera med varandra över internet. Protokollet innehåller information om hur enheters adresser ser ut och hur man skickar informationen fram och tillbaka mellan enheter.
Läs mer härDu kan se din bindningstid under ”Mina avtal” på Gävle Energis Mina Sidor.
Du kan när som helst välja att nedgradera din bredbandshastighet (med undantag för dig som tagit del av ett kampanjerbjudande där bindningstiden ännu inte löpt ut). Bytet gör du enkelt på Gävle Energis Mina Sidor och är kostnadsfritt.
100 Mbit/s passar det lilla hushållet där ni vill kunna surfa, streama film och spela tv-spel på flera tv-apparater, datorer och surfplattor samtidigt.
Med 250 Mbit/s kan du ladda upp och ladda ner stora filer samtidigt som du streamar film i HD-kvalitet på flera enheter. Hastigheten är bra för det smarta hemmet, med uppkopplade prylar och där ni vill kunna jobba och spela online.
Med 500 Mbit/s kan du surfa och streama obegränsat och snabbt ladda upp och ladda ner riktigt stora filer samtidigt som du streamar film i HD-kvalitet på flera enheter samtidigt. Hastigheten passar det smarta hemmet med flera uppkopplade prylar.
Med 1 000 Mbit/s finns inga som helst begränsningar i din upplevelse av allt som hör till ett riktigt bra bredband. Flera personer kan med lätthet ladda upp och ladda ner riktigt stora mängder data samtidigt. En perfekt hastighet för det smarta hemmet.
Efter din avtalstid är det 1 månads uppsägningstid.
Nej, du kan ansluta din dator direkt till medieomvandlaren med en nätverkskabel. Utan router har du dock inte möjlighet att surfa trådlöst.
Ja, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceJa, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceNej, vi har sedan våren 2018 avvecklat vår mejltjänst.
Nej, det går inte att pausa ditt bredbandsabonnemang (med undantag för dig som har ett fritidshusabonnemang, då kostar det 295 kr).
Läs mer härI dagsläget är det ingen annan internetleverantör som levererar bredband via GavleNets fibernät. Det är däremot tekniskt möjligt, förutsatt att en annan internetleverantör först hyr in sig i vår infrastruktur.
Telefoni via bredbandet (IP-telefoni) fungerar precis som när du ringer idag, förutom att samtalet går via bredbandet. Den största fördelen är att det blir billigare att ringa jämfört med ett vanligt telefonabonnemang.Här kan du se exempel på olika leverantörer av fast- samt IP-telefoni. Ta sedan kontakt med önskad leverantör för att se om deras IP-telefoni går att leverera via vårt fibernät.
Det motsvarar ett vanligt bredbandsabonnemang förutom att möjligheten finns att pausa abonnemanget till en kostnad av 295 kr. En förutsättning är att fastigheten är ansluten till fibernätet och att du inte är folkbokförd på den berörda adressen.
OBS! Det går inte att pausa dina abonnemang för övriga tjänster som styrs via bredbandet, till exempel tv eller bredbandstelefoni. Vid nyinstallation av fiber går det inte att ta del av erbjudandet tre fria månader på valda tjänster, router ingår inte i abonnemanget.
Om du redan har en fiberanslutning från GavleNet kan du beställa tjänsten direkt på vår webb.
Beställ bredband härDu byter enkelt hastighet på ditt bredband via Gävle Energis Mina Sidor eller app. Välj önskad hastighet och signera med BankID. Ditt hastighetsbyte sker inom 15 minuter.
Gå direkt till ”Byt hastighet” på Mina sidor via den här länken, du loggar först in med BankID.
I appen – logga in och gå till Genvägar via startsidan, svajpa till genvägen ”Byt hastighet”.
Byt hastighet härNej, vi erbjuder inte ADSL.
Fakturafrågor
Har du installerat fiber i din fastighet och ska flytta därifrån är du skyldig att betala den återstående anslutningsavgiften då avtalet är bundet till dig som kund. Du kan fortsätta betala månadsvis alternativt kontakta vår kundservice för att få en slutfaktura på resterande månader. Tänk på att säga upp dina tjänster innan du flyttar.
Efter installation och driftsättning skickar vi din anslutningsfaktura.
Du hittar dina fakturor på Mina Sidor eller i vår app. Där finns fakturorna tillgängliga digitalt och vi sparar in på papper och miljön. Om du behöver en utskriven faktura går det bra att ladda ned och skriva ut fakturan från Mina Sidor.
Du betalar din faktura vårt Plusgiro: 4185500-8, om du istället vill betala till vårt Bankgiro så är det: 221-1258.
I de flesta fall dras ett tillgodo av på kommande faktura. Om du istället vill ha en utbetalning så kan du logga in på Mina sidor med BankID och enkelt registrera ditt kontonummer under ”Min profil”, så betalar vi ut pengarna till dig.
Du betalar din faktura via din bank och uppger IBAN: SE21 9500 0099 6026 0539 9167 samt BIC: NDEASESS.
På Mina Sidor under fliken ”Fakturor” eller i vår app under ”Min profil” hittar du dina historiska fakturor.
Om du är bortrest under en längre period rekommenderar vi betalning via autogiro, då dras beloppet automatiskt från ditt konto på förfallodagen och du kan se din fakturaspecifikation på Mina Sidor eller i vår app.
Det går även bra att anmäla sig för e-faktura, då ser du din fakturaspecifikation inloggad på din bank. E-faktura kan även registreras med autobetalning och du behöver på så vis inte gå in och signera fakturan.
Om du har betalat in för mycket kommer det beloppet att dras av på din nästa faktura. Finns det ytterligare tillgodo efter den fakturan så räknar vi av det på framtida fakturor.
Du hittar ditt kundnummer uppe i högra hörnet på din faktura, på Mina Sidor eller i vår app.
Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.
För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/
Telefonnummer: 08-735 29 29
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00
Logga in på Mina Sidor för att uppdatera dina kontakt- och faktureringsuppgifter.
På Mina sidor eller i vår app kan du se dina fakturor och betalstatus. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan en betalning registreras.
I vår app kan du få notiser till din telefon när du har en ny faktura att betala, när du har en förfallen faktura samt när vi mottagit din betalning.
Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.
När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.
Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.
Ladda ner appenKontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceBetalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse till din postadress. Påminnelseavgiften kostar 60 kronor och läggs på nästkommande faktura. På Mina Sidor kan du se betalstatus. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan en betalning registreras.
Flytta
Om du inte ska flytta utan vill byta leverantör är du välkommen att kontakta vår kundservice på 026-17 85 75.
Ska du byta bostad?
Om du ska flytta mellan två bostäder kan du enkelt flytta med dina avtal genom att skicka in en flyttanmälan på Mina sidor. Genom att fylla i din nya adress visar vi direkt om vi kan fortsätta leverera bredband och/eller tv till nya adressen.
Gå till flyttanmälan på Mina sidor och logga in med BankID, därefter hamnar du direkt in i flyttanmälan.
Ska du lägga till en adress?
Om du inte är kund sedan tidigare eller är kund och vill lägga till en ny adress, exempelvis fritidshus eller en ytterligare bostad, behöver du teckna nya avtal.
Teckna avtal här
Ska du säga upp?
Om du ska flytta ut, utan att ta med dina befintliga avtal, behöver du göra en uppsägning hos vår kundservice. Kanske säljer du fritidshuset, flyttar sambo, eller till en adress dit vi inte kan leverera några tjänster från GavleNet.
Kontakta kundservice för att säga upp
Mina sidor
Om du anger fel lösenord tre gånger så låses kontot på Mina sidor i 24 timmar. För att låsa upp kontot inom 24 timmar kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Observera att du fortfarande kan logga in med BankID även om kontot är låst enligt ovan.
Kontakta ossDina kontaktuppgifter ändrar du enklast genom att logga in på Mina sidor på webben. På dator når du sidan ”Min profil” där du kan ändra mejladress, telefonnummer och postadress genom att klicka på ditt namn högst upp till vänster i menyn ➡ Kunduppgifter.
I mobilt läge klickar du på gubben näst längst till höger nere i sidfotsnavigeringen.
Du kan också ändra dina kontaktuppgifter i vår app under Min profil ➡ Kontouppgifter.
Du byter enkelt hastighet på ditt bredband via Gävle Energis Mina Sidor eller app. Välj önskad hastighet och signera med BankID. Ditt hastighetsbyte sker inom 15 minuter.
Gå direkt till ”Byt hastighet” på Mina sidor via den här länken, du loggar först in med BankID.
I appen – logga in och gå till Genvägar via startsidan, svajpa till genvägen ”Byt hastighet”.
Byt hastighet härSka du byta bostad?
Om du ska flytta mellan två bostäder kan du enkelt flytta med dina avtal genom att skicka in en flyttanmälan på Mina sidor. Genom att fylla i din nya adress visar vi direkt om vi kan fortsätta leverera bredband och/eller tv till nya adressen.
Gå till flyttanmälan på Mina sidor och logga in med BankID, därefter hamnar du direkt in i flyttanmälan.
Ska du lägga till en adress?
Om du inte är kund sedan tidigare eller är kund och vill lägga till en ny adress, exempelvis fritidshus eller en ytterligare bostad, behöver du teckna nya avtal.
Teckna avtal här
Ska du säga upp?
Om du ska flytta ut, utan att ta med dina befintliga avtal, behöver du göra en uppsägning hos vår kundservice. Kanske säljer du fritidshuset, flyttar sambo, eller till en adress dit vi inte kan leverera några tjänster från GavleNet.
Kontakta kundservice för att säga upp
Om oss
Ett registerutdrag begär du enklast via formuläret på vår hemsida. Där kan du även se vilken information du redan har tillgång till via Mina sidor.
Begär registerutdragVi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats. Här kan du läsa mer om vårt arbete med webbtillgänglighet.
Läs mer härSkaffa fiber
Planerar du att installera fjärrvärme från Gävle Energi till din bostad? Då kan du ta del av vårt villapaket och samtidigt få fiber till ett förmånligare pris. Läs om villapaketet på gavleenergi.se/villapaketet.
Du beställer fiberanslutning precis som vanligt. I beställningsformuläret klickar du i att du har ett flerfamiljshus. Vid installation av fiber i flerfamiljshus behövs även ett internt fastighetsnät. Du kan antingen välja att bygga fastighetsnätet själv eller beställa tjänsten via offert av oss.
Beställ fiberVi går över mer och mer till att utbyggnaden av fiber görs via så kallade byalag, det vill säga att kunderna går ihop och tillsammans gör de en stor del av arbetet. Till exempel grävning, ordna tillstånd och markavtal, teckna bredbandsavtal och driva projektarbetet.
GavleNet stödjer byn/fiberföreningen under projektets gång och guidar projektet i rätt riktning. GavleNet står för fiberkablar och fiberkanalisation. Aktiv utrustning sätts upp i varje hus och fiber blåses in mot en avgift per anslutning, avgiften betalas i samband med driftsättning.
Läs mer och gör intresseanmälan härMedieomvandlaren bör vara placerad så att den inte behöver flyttas. Men måste den ändå få en ny placering (exempelvis vid ombyggnation) kontaktar du vår kundservice för att beställa flytten av medieomvandlaren och får en offert. Det är bara våra tekniker som får utföra arbetet.
Kontakta kundserviceLeveranstiden för efteranslutning kan variera beroende på när du skickat in ditt avtal. Följ tidplanen för vår fiberutbyggnad på länken nedan.
Tidplansida för efteranslutningMedieomvandlaren ska sitta i ett torrt och uppvärmt utrymme, på insidan av en yttervägg på markplan eller i källaren. Den behöver sitta nära ett eluttag på 230 V, strömkabeln som kommer med medieomvandlaren är 1,5 meter. Storleken på medieomvandlaren är cirka 21 x 14 centimeter. Den bör placeras på en plats där den aldrig behöver flyttas, du diskuterar dig fram till en lämplig placering tillsammans med beredaren.
Priset för en fiberanslutning kan variera beroende på vilket område du bor i. Sök på din adress i vårt beställningsformulär för att se mer specifik information om vad som gäller för din fastighet.
Sök på adressMedieomvandlaren (benämns ibland CPE) omvandlar fibertrådens optiska signal till elektriska signaler som kan tolkas av dator, telefon och tv. Oftast kopplar man en router till medieomvandlaren som gör att man kan få trådlöst internet i hela huset.
Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg i markplan eller källare, på ett torrt och skyddat ställe med närhet till ett eluttag. När medieomvandlaren väl har monterats på plats ska den inte flyttas. Tänk efter noggrant vilken som är den bästa placeringen.
I vissa nyetableringsområden erbjuder vi grävning på tomt, det beställs då under det personliga besöket med vår beredare. I de fall grävning beställts av GavleNet går inte rotavdrag att nyttja. För att kunna ansöka om rotavdrag måste exakt kostnad och tid för arbetet kunna anges. Kostnaden för GavleNets grävning och håltagning utgår från en fast summa oavsett antal meter som grävs och antalet arbetstimmar som krävs.
Om du däremot bor i ett område där vi inte erbjuder tomtgrävning så kan du anlita en grävfirma för arbete på egen tomt. Då har du eventuellt möjlighet att nyttja rotavdrag för grävningen.
Nej, kontakta en lokal entreprenör eller ELON Ljud & Bild så kan de hjälpa dig med detta. ELON Ljud & Bild når du på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för mer information kring deras tjänster.
Gå in här och sök på din adress för att se vilka tjänster vi kan erbjuda dig i ditt hushåll.
Sök på din adress härI vissa nyetableringsområden är beställning av tomtgrävning möjligt. Det framgår i så fall i ditt erbjudande från oss. Tomtgrävning kan inte beställas vid efteranslutning via GavleNet, men du kan själv välja att anlita valfri gräventreprenör.
Bekräftelse på nya fiberavtal skickas inom 30 dagar. Kontrollera din mejl om du anmält att få din bekräftelse digitalt. Har 30 dagar passerat kan vår kundservice hjälpa dig att följa upp ditt ärende.
Kontakta kundserviceIbland kan det ta tid att kontrollera förutsättningarna för fiberutbyggnad till fastigheter. När vi bygger ut fiber i större områden brukar det finnas en tidplansida där du kan läsa mer om vad som pågår i projektet. I områden där fiber redan finns i gatan men just din fastighet ska anslutas, informerar vi dig separat.
Tidplansidor för fiberutbyggnadFörutsättningarna varierar för varje fastighet och område. När vi bygger ut fiber i större områden brukar det finnas en tidplansida där du kan läsa mer om vad som pågår i projektet. I områden där fiber redan finns i gatan men just din fastighet ska anslutas, informerar vi dig separat. Klicka nedan för att komma till tidplanerna för vår fiberutbyggnaden i några av våra fiberområden.
Tidplansidor för fiberutbyggnadSupport
Om en tekniker behöver åka hem till dig för att felsöka på ditt bredband, så tillkommer en avgift på 695 kronor om felet visar sig ligga i din egen utrustning. Avgiften kallas för felsökningsavgift och läggs på din nästkommande faktura. Om felet visar sig ligga hos GavleNet behöver du självklart inte betala för besöket.
Börja med att starta om din router. Om det inte fungerar kopplar du en nätverkskabel mellan dator och medieomvandlare eller ditt bredbandsuttag i väggen. Kommer du ut på internet med nätverkskabel, kan något vara fel på din router. Kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av din router.
Om du inte kommer ut på internet med nätverkskabel behöver du kontakta vår support på telefon 0771-775 775, de har öppet alla dagar mellan 8-22.
Support och felanmälanNej, kontakta en lokal entreprenör eller ELON Ljud & Bild så kan de hjälpa dig med detta. ELON Ljud & Bild når du på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för mer information kring deras tjänster.
Kontakta ELON Ljud & Bild på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för beställning och mer information kring deras tjänster.
Kontakta ELON Ljud & BildFölj instruktionerna som medföljer din router. På länken nedan kan du även se hur du kopplar ihop router med medieomvandlaren, samt hur du kopplar trådade enheter till routern.
Se kopplingsguideKontakta vår support på telefonnummer 0771-775 775, de har öppet alla dagar kl 08-22. Övrig tid kan du mejla till support@gavlenet.com.
Felanmälan och supportFör support och felanmälan, kontakta Svenska Cantab.
Kontakta Svenska CantabPå gavlenet.se/driftinformation kan du se aktuella driftstörningar.
Se aktuell driftinformationTV
Beställ enkelt genom att klicka på länken nedan och fyll sedan i din adress för att se om ditt hushåll kan få digital kabel-tv.
Beställ tv härUtöver kanalpaketen bas 1 eller bas 2 kan du självklart även beställa fler kanaler, exempelvis sport- eller filmkanaler. Kanalpaket och aktuella priser hittar du på sappa.se/tv-paket. Där kan du även göra din beställning.
Se fler kanalpaket härBindningstiden är 12 månader, därefter gäller en månads uppsägningstid.
Oftast tar detta 2-3 dagar från beställning. I vissa fall måste en tekniker montera kompletterande utrustning. Det tar då 3-4 veckor.
För att se digital kabel-tv behöver du koppla en antennkabel mellan din medieomvandlare (kallas även CPE) och din tv. Om du har beställt Bas 1 behövs ingen extra utrustning. Då behöver du endast göra en kanalsökning på din tv för att få tillgång till hela utbudet. Du som har beställt Bas 2 behöver en CA-modul/digitalbox samt ett programkort för att låsa upp hela kanalutbudet. Utrustningen beställer du genom att ringa Sappa på 0774 444 744 (knappval 4 Gävleborg). Alternativt kan du även hämta ut utrustningen hos Svenska Cantab på Kryddstigen 18, som är Sappas lokala kontor i Gävle.
Se kopplingsguide härEfter avtalstiden, som är 12 månader, är uppsägningstiden 1 månad.
En digitalbox möjliggör att du kan titta på tv via en krypterad digital signal. En CA-modul gör egentligen samma sak, fast du stoppar in CA-modulen med ditt programkort direkt in i tv:n och slipper då en extra fjärrkontroll. Åldern på din tv avgör ofta om det går att använda en CA-modul. Å andra sidan finns det digitalboxar med inspelningsfunktion för den som önskar.
HD-kanaler är digitala och sänds i högre upplösning än analoga kanaler. Det innebär framför allt bättre bild- och ljudkvalitet, förutsatt att din tv kan visa HD-kanalernas högre upplösning.
Vi kan lämna ut adaptrar till kunder som inte har en antennkabel där ena änden är gängad. Det behövs för antennfästet till medieomvandlaren. Vi rekommenderar dock kunder att skaffa en ny antennkabel, då adaptern kan påverka signalstyrka och vara en felkälla.
Ja, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceJa, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceNär du beställer tv-utbudet Bas 2 får du välja mellan en CA-modul eller digitalbox hos Sappa. För dig som bor i en bostadsrättsförening eller hyresrätt där tv ingår, kontakta din förening, hyresvärd eller Sappa för mer information.
Beställ tv härKontakta Kundservice så byter vi ditt kanalpaket inom två dagar.
Kontakta kundserviceJa, du kan kostnadsfritt byta mellan våra kanalpaket. Vi byter till ditt nya val inom två arbetsdagar och ändrar avgiften (oavsett om du byter till dyrare eller billigare kanalpaket). Kontakta vår kundservice om du vill byta kanalpaket.
Kontakta kundservice