Du kan se din bindningstid under ”Mina avtal” på Gävle Energis Mina Sidor.
Frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
Avtal och fakturor
Efter din avtalstid är det 1 månads uppsägningstid.
Har du installerat fiber i din fastighet och ska flytta därifrån är du skyldig att betala den återstående anslutningsavgiften då avtalet är bundet till dig som kund. Du kan fortsätta betala månadsvis alternativt kontakta vår kundservice för att få en slutfaktura på resterande månader. Tänk på att säga upp dina tjänster innan du flyttar.
Efter installation och driftsättning skickar vi din anslutningsfaktura.
Bredband
Vi går över mer och mer till att utbyggnaden av fiber görs via så kallade byalag, det vill säga att kunderna går ihop och tillsammans gör de en stor del av arbetet. Till exempel grävning, ordna tillstånd och markavtal, teckna bredbandsavtal och driva projektarbetet.
GavleNet stödjer byn/fiberföreningen under projektets gång och guidar projektet i rätt riktning. GavleNet står för fiberkablar och fiberkanalisation. Aktiv utrustning sätts upp i varje hus och fiber blåses in mot en avgift per anslutning, avgiften betalas i samband med driftsättning.
Läs mer och gör intresseanmälan härDu kan enkelt testa själv om din router är redo. Gör det på www.test-ipv6.se eller www.bredbandskollen.se.
Om du inte får något testresultat på IPv6 kan det vara så att du behöver uppgradera mjukvaran och aktivera IPv6 i din router eller att din router är så gammal att den helt saknar stöd för IPv6.
Kom ihåg att vår kundsupport, 0771-775 775, kan hjälpa dig med nästan allt.
Ja, sedan 2002 har vi i GavleNet haft IPv6 i vårt nät.
Den 25 november tog IP-adresserna i Europa slut, men bara i nät som kör den gamla versionen av internet, IPv4 (Internet Protocol version 4). Som kund hos GavleNet kan du sitta lugnt i båten, du surfar redan med den nyaste versionen.
Det finns totalt cirka 4,3 miljarder IP-adresser i version 4. Rätt mycket kan man tycka, men inte tillräckligt. Version 6 har nästan 340,3 sextiljoner IP-adresser, vilket krävs när allt fler enheter kopplas upp mot nätet.
För dig som kund innebär den nya versionens internet att du får en snabbare upplevelse och tillgång till mer innehåll än tidigare.
Alla enheter som är anslutna till internet har en unik IP-adress. Adressen gör att enheterna i ett nätverk kan hitta och kommunicera med varandra. Hos oss har alla privatpersoner och företag unika IP-adresser som gör att de kan kommunicera med alla som är anslutna till internet.
Läs mer härInternet Protocol är ett kommunikationsprotokoll som används för att enheter ska kunna kommunicera med varandra över internet. Protokollet innehåller information om hur enheters adresser ser ut och hur man skickar informationen fram och tillbaka mellan enheter.
Läs mer härDu kan när som helst välja att uppgradera din bredbandshastighet. Bytet gör du enkelt på Gävle Energis Mina Sidor.
Du kan när som helst välja att nedgradera din bredbandshastighet (med undantag för dig som tagit del av ett kampanjerbjudande där bindningstiden ännu inte löpt ut). Bytet gör du enkelt på Gävle Energis Mina Sidor och är kostnadsfritt.
Med 10 Mbit/s kan du till exempel jobba hemifrån, fixa ärenden på internet och streama film och tv.
100 Mbit/s passar hushållet där alla ska kunna surfa, streama film och spela tv-spel på flera tv-apparater, datorer och surfplattor samtidigt.
Med 250 Mbit/s kan du ladda upp och ladda ner stora filer samtidigt som du streamar film i HD-kvalitet på flera enheter.
Med 500 Mbit/s kan du snabbt ladda upp och ladda ner riktigt stora filer samtidigt som du streamar film i HD-kvalitet på flera enheter samtidigt.
Med 1 000 Mbit/s finns inga som helst begränsningar i din upplevelse av allt som hör till ett riktigt bra bredband. Flera personer kan med lätthet ladda upp och ladda ner riktigt stora mängder data samtidigt.
Priset för en fiberanslutning kan variera beroende på vilket område du bor i. Sök på din adress i vårt beställningsformulär för att se mer specifik information om vad som gäller för din fastighet.
Sök på adressEfter din avtalstid är det 1 månads uppsägningstid.
Medieomvandlaren (benämns ibland CPE) omvandlar fibertrådens optiska signal till elektriska signaler som kan tolkas av dator, telefon och tv. Oftast kopplar man en router till medieomvandlaren som gör att man kan få trådlöst internet i hela huset.
Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg i markplan eller källare, på ett torrt och skyddat ställe med närhet till ett eluttag. När medieomvandlaren väl har monterats på plats ska den inte flyttas. Tänk efter noggrant vilken som är den bästa placeringen.
Nej, du kan ansluta din dator direkt till medieomvandlaren med en nätverkskabel. Utan router har du dock inte möjlighet att surfa trådlöst.
Ja, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceJa, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceNej, det går inte att pausa ditt bredbandsabonnemang (med undantag för dig som har ett fritidshusabonnemang, då kostar det 295 kr).
Läs mer härGå in här och sök på din adress för att se vilka tjänster vi kan erbjuda dig i ditt hushåll.
Sök på din adress härI dagsläget är det ingen annan internetleverantör som levererar bredband via GavleNets fibernät. Det är däremot tekniskt möjligt, förutsatt att en annan internetleverantör först hyr in sig i vår infrastruktur.
Förutsättningarna varierar för varje fastighet och område. Följ tidplanerna för vår fiberutbyggnad på länken nedan.
Tidplansidor för fiberutbyggnadDet motsvarar ett vanligt bredbandsabonnemang förutom att möjligheten finns att pausa abonnemanget till en kostnad av 295 kr. En förutsättning är att fastigheten är ansluten till fibernätet och att du inte är folkbokförd på den berörda adressen.
OBS! Det går inte att pausa dina abonnemang för övriga tjänster som styrs via bredbandet, till exempel Tv eller bredbandstelefoni. Vid nyinstallation av fiber går det inte att ta del av erbjudandet tre fria månader på valda tjänster.
Om du redan har en fiberanslutning från GavleNet kan du beställa tjänsten direkt på vår webb. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta kundservice på telefon 026-17 85 75.
Beställ bredband härLogga in på Gävle Energis Mina sidor via BankID eller användarnamn/lösenord. Gå in på “Byt bredbandshastighet”. Där väljer du önskad hastighet och signerar enkelt med BankID. Ditt hastighetsbyte sker inom 15 minuter. Det går även bra att kontakta vår kundservice på telefon 026-17 85 75 så hjälper vi dig.
Byt hastighet härInstallation
Vi går över mer och mer till att utbyggnaden av fiber görs via så kallade byalag, det vill säga att kunderna går ihop och tillsammans gör de en stor del av arbetet. Till exempel grävning, ordna tillstånd och markavtal, teckna bredbandsavtal och driva projektarbetet.
GavleNet stödjer byn/fiberföreningen under projektets gång och guidar projektet i rätt riktning. GavleNet står för fiberkablar och fiberkanalisation. Aktiv utrustning sätts upp i varje hus och fiber blåses in mot en avgift per anslutning, avgiften betalas i samband med driftsättning.
Läs mer och gör intresseanmälan härLeveranstiden för efteranslutning kan variera beroende på när du skickat in ditt avtal. Följ tidplanen för vår fiberutbyggnad på länken nedan.
Tidplansida för efteranslutningMedieomvandlaren ska sitta i ett torrt och uppvärmt utrymme, på insidan av en yttervägg på markplan eller i källaren. Den behöver sitta nära ett eluttag på 230 V, strömkabeln som kommer med medieomvandlaren är 1,5 meter. Storleken på medieomvandlaren är cirka 21 x 14 centimeter. Den bör placeras på en plats där den aldrig behöver flyttas, du diskuterar dig fram till en lämplig placering tillsammans med beredaren.
Läs vår grävinstruktion via länken nedan.
Se grävinstuktioner härPriset för en fiberanslutning kan variera beroende på vilket område du bor i. Sök på din adress i vårt beställningsformulär för att se mer specifik information om vad som gäller för din fastighet.
Sök på adressHar du installerat fiber i din fastighet och ska flytta därifrån är du skyldig att betala den återstående anslutningsavgiften då avtalet är bundet till dig som kund. Du kan fortsätta betala månadsvis alternativt kontakta vår kundservice för att få en slutfaktura på resterande månader. Tänk på att säga upp dina tjänster innan du flyttar.
Nej, du kan ansluta din dator direkt till medieomvandlaren med en nätverkskabel. Utan router har du dock inte möjlighet att surfa trådlöst.
I vissa nyetableringsområden erbjuder vi grävning på tomt, det beställs då under det personliga besöket med vår beredare. I de fall grävning beställts av GavleNet går inte rotavdrag att nyttja. För att kunna ansöka om rotavdrag måste exakt kostnad och tid för arbetet kunna anges. Kostnaden för GavleNets grävning och håltagning utgår från en fast summa oavsett antal meter som grävs och antalet arbetstimmar som krävs.
Om du däremot bor i ett område där vi inte erbjuder tomtgrävning så kan du anlita en grävfirma för arbete på egen tomt. Då har du eventuellt möjlighet att nyttja rotavdrag för grävningen.
Nej, kontakta en lokal entreprenör eller ELON Ljud & Bild så kan de hjälpa dig med detta. ELON Ljud & Bild når du på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för mer information kring deras tjänster.
I vissa nyetableringsområden är beställning av tomtgrävning möjligt. Beställningen gör du i samband med beredningen. Tomtgrävning kan ej beställas vid efteranslutning via GavleNet, men du kan själv välja att anlita valfri gräventreprenör.
Hålet ska vara minst 16 millimeter i diameter och borras lätt snett uppåt för att undvika att regn tränger in. Borra i 10–20° lutning för att fiberslangen inte ska behöva böjas för mycket. När vi senare kommer och gör installationen tätar vi hålet för att det ska hålla tätt mot väta och monterar kabelskydd.
Det går även bra att beställa håltagning i fasaden av oss. Det kostar 295 kr och kan beställas vid beredningstillfället. Om du valt att borra själv men borrningen inte är utförd när vi kommer för att installera, borrar våra installatörer och du debiteras en avgift på 495 kr.
Se borrmall härBekräftelse på nya fiberavtal skickas inom 30 dagar. Kontrollera din mejl om du anmält att få din bekräftelse digitalt. Har 30 dagar passerat kan vår kundservice hjälpa dig att följa upp ditt ärende.
Kontakta kundserviceIbland kan det ta tid att kontrollera förutsättningarna för fiberutbyggnad till fastigheter. Respektive utbyggnadsområde har en egen tidplansida där du kan läsa mer om vad som pågår i projektet.
Tidplansidor för fiberutbyggnadÖvrigt
Medieomvandlaren bör vara placerad så att den inte behöver flyttas. Men måste den ändå få en ny placering (exempelvis vid ombyggnation) kontaktar du vår kundservice för att beställa flytten av medieomvandlaren och får en offert. Det är bara våra tekniker som får utföra arbetet.
Kontakta kundserviceNej, vi har sedan våren 2018 avvecklat vår mejltjänst.
Telefoni via bredbandet (IP-telefoni) fungerar precis som när du ringer idag, förutom att samtalet går via bredbandet. Den största fördelen är att det blir billigare att ringa jämfört med ett vanligt telefonabonnemang.Här kan du se exempel på olika leverantörer av fast- samt IP-telefoni. Ta sedan kontakt med önskad leverantör för att se om deras IP-telefoni går att leverera via vårt fibernät.
Gävle Energi har en utmärkt app där du kan se dina fakturor från GavleNet, men GavleNet har ingen egen app i nuläget.
Support
Medieomvandlaren (benämns ibland CPE) omvandlar fibertrådens optiska signal till elektriska signaler som kan tolkas av dator, telefon och tv. Oftast kopplar man en router till medieomvandlaren som gör att man kan få trådlöst internet i hela huset.
Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg i markplan eller källare, på ett torrt och skyddat ställe med närhet till ett eluttag. När medieomvandlaren väl har monterats på plats ska den inte flyttas. Tänk efter noggrant vilken som är den bästa placeringen.
Börja med att starta om din router. Om det inte fungerar kopplar du en nätverkskabel mellan dator och medieomvandlare eller ditt bredbandsuttag i väggen. Kommer du ut på internet med nätverkskabel, kan något vara fel på din router. Kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av din router.
Om du inte kommer ut på internet med nätverkskabel behöver du kontakta vår support på telefon 0771-775 775, de har öppet alla dagar mellan 8-22.
Support och felanmälanNej, kontakta en lokal entreprenör eller ELON Ljud & Bild så kan de hjälpa dig med detta. ELON Ljud & Bild når du på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för mer information kring deras tjänster.
Kontakta ELON Ljud & Bild på telefon 026-51 44 90 eller gavle@elonljudbild.se för beställning och mer information kring deras tjänster.
Kontakta ELON Ljud & BildFölj instruktionerna som medföljer din router. På länken nedan kan du även se hur du kopplar ihop router med medieomvandlaren, samt hur du kopplar trådade enheter till routern.
Se kopplingsguideKontakta vår support på telefonnummer 0771-775 775, de har öppet alla dagar kl 08-22. Övrig tid kan du mejla till support@gavlenet.com.
Felanmälan och supportFör support och felanmälan, kontakta Svenska Cantab.
Kontakta Svenska CantabPå gavlenet.se/driftinformation kan du se aktuella driftstörningar.
Se aktuell driftinformationTV
Bindningstiden är 12 månader, därefter gäller en månads uppsägningstid.
Efter din avtalstid är det 1 månads uppsägningstid.
Oftast tar detta 2-3 dagar från beställning. I vissa fall måste en tekniker montera kompletterande utrustning. Det tar då 3-4 veckor.
Detta kan variera från fall till fall, men en grundförutsättning är att koppla en antennkabel mellan din medieomvandlare (benämns ibland CPE) och din tv.
För att se de digitala kanalerna behövs även en digitalbox eller CA-modul.
Efter avtalstiden, som är 12 månader, är uppsägningstiden 1 månad.
Det digitala utbudet ger bättre bild, bättre ljud och fler kanaler att välja mellan.
En digitalbox möjliggör att du kan titta på tv via en digital signal. En CA-modul gör egentligen samma sak, fast du stoppar in CA-modulen med ditt programkort direkt in i tv:n och slipper då en extra fjärrkontroll. Åldern på din tv avgör ofta om det går att använda en CA-modul. Å andra sidan finns det digitalboxar med inspelningsfunktion för den som önskar.
Medieomvandlaren (benämns ibland CPE) omvandlar fibertrådens optiska signal till elektriska signaler som kan tolkas av dator, telefon och tv. Oftast kopplar man en router till medieomvandlaren som gör att man kan få trådlöst internet i hela huset.
Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg i markplan eller källare, på ett torrt och skyddat ställe med närhet till ett eluttag. När medieomvandlaren väl har monterats på plats ska den inte flyttas. Tänk efter noggrant vilken som är den bästa placeringen.
HD-kanaler är digitala och sänds i högre upplösning än analoga kanaler. Det innebär framför allt bättre bild- och ljudkvalitet, förutsatt att din tv kan visa HD-kanalernas högre upplösning.
Vi kan lämna ut adaptrar till kunder som inte har en antennkabel där ena änden är gängad. Det behövs för antennfästet till medieomvandlaren. Vi rekommenderar dock kunder att skaffa en ny antennkabel, då adaptern kan påverka signalstyrka och vara en felkälla.
Ja, det går bra.
Ja, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceJa, men tänk på uppsägningstid och eventuell bindningstid. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta kundserviceUtöver kanalpaketen bas 1 eller bas 2 kan du självklart även beställa fler kanaler, exempelvis sport- eller filmkanaler. Kanalpaket och aktuella priser hittar du på Svenska Cantabs webbsida. Där kan du även göra din beställning. Kontakta Svenska Cantab på telefon 026-14 00 01 vardagar mellan 8-17 (Lunchstängt 12-13, sommartid stänger de kl 16).
Se fler kanalpaket härVid 12 månaders bindningstid får du välja mellan en CA-modul eller digitalbox. För dig som bor i en bostadsrättsförening eller hyresrätt där tv ingår, kontakta din förening, hyresvärd eller Svenska Cantab för mer information.
Beställ tv härBeställ enkelt genom att klicka på länken nedan. Vi kollar om de tekniska förutsättningarna finns. Vi hör av oss om det inte går att leverera.
Beställ tv härKontakta Kundservice så byter vi ditt kanalpaket inom två dagar.
Kontakta kundserviceJa, du kan kostnadsfritt byta mellan våra kanalpaket. Vi byter till ditt nya val inom två arbetsdagar och ändrar avgiften (oavsett om du byter till dyrare eller billigare kanalpaket). Kontakta vår kundservice om du vill byta kanalpaket.
Kontakta kundservice